Værdigrundlag.
Alt vores pædagogiske arbejde bygger på et fælles værdigrundlag, som danner rammen om vores metoder. Værdierne er ting som vi finder vigtige i ethvert menneskes liv. Vi mener ikke at nogen af værdierne kan undværes, men vi ved at der i perioder vil være brug for større eller mindre fokus omkring de enkelte værdier.
Vi mener at alle har brug for at lære gennem leg og kreativitet. Det er gennem legen vi knytter venskaber.
Vi mener at hvis omgivelserne er lyttende og nærværende vil man opleve omsorg både for sig selv og for hinanden - også den mere usynlige omsorg som skaber tillid.
Vi mener at vi gennem medbestemmelse og stor omtanke udvikler ansvarsfølelse og et behov for ganske få regler.
Vi mener at ansvarsfølelse fører til selvværd og selvstændighed.
I Abels Hus tager vi udgangspunkt i det enkelte barns behov og kompetencer.
Leg og Kreativitet
Vi mener, at legen har en stor betydning for børnenes udvikling - da det især er gennem legen børnene udvikler deres kompetencer.
Børnene bruger legen til:
- at bearbejde forskellige indtryk - oplevelser
- sproglig udvikling
- social samspil
- udvikle fantasi.
Det er derfor vigtigt, at børnene har mulighed for:
- at kunne lege med dem, de har lyst til
- bruge rummene ude og inde på forskellig vis
- skabe nye lege
- at være sig selv
- at udtrykke følelser
- udvise og møde respekt og forståelse for andresog egne behov
- at fordybe sig
Medbestemmelse og ansvar.
Med medbestemmelse og ansvar for egen handling mener vi, at børnene har lov til - under hensyntagen til de andre børn og husets rammer - at tage beslutninger om, hvad de har lyst til.
- Vi giver børnene mulighed for at tage ansvaret helt eller delvist for:
- hvor de vil lege
- hvilken leg de vil lege
- hvem de vil lege med
De voksne tager det overordnede ansvar for :
- At praktisk arbejde bliver udført sammen med børnene.
- At aktivitetsskemaet fungerer
- At børnene er i udvikling.
- At der bliver iværksat de nødvendige foranstaltninger for børn med særlige vanskeligheder.
Abels Hus kerneopgave
Vi ser forskellighed, som en styrke, når vi sammen skaber rammer for læring, som understøtter børnenes udvikling.